Del denne histore, vælg din platform!

Agile Coach Camp (ACC) har i 10 år været stedet, hvor Agile coaches mødes og taler om, hvad der rør sig på den agile scene. Den første coach, camp blev afholdt i USA i 2008. Året efter kom England med og i 2012 afholdt grundlæggerne af Ugilic og goAgile så den første Danske Agile Coach Camp (http://accdk.org).

Siden starten har Per Beining fra Ugilic været medarrangør af den Danske udgave, som netop er blev afholdt i slutningen af maj. Per deltager desuden regelmæssigt på andre coach camps rundt om i verden, herunder Norge, Tyskland og Tjekkiet.

I dette interview svarer Per på spørgsmål om, hvordan det hele startede, hvilken betydning Coach Camps har i dag, hvad de agile coaches taler om, når de mødes, og hvordan Per ser fremtiden for coach camp konceptet.

Per Beining gør klar til at facilitere en session på Agile Coach Camp Danmark

Skal vi ikke starte med, hvad ACC er?

Per: En Agile Coach Camp er en to dages konference, hvor agile coaches, Scrum Masters, Product Owners og andre agile entusiaster udveksler erfaringer og prøver nye ideer af. I modsætning til traditionelle konferencer laver deltager selv programmet undervejs. Konceptet kaldes også en ”ikke konference” (un-conference) og har bredt sig til andre discipliner, både indenfor Agile og indenfor andre områder. Formatet skaber et enormt engagement og giver deltagerne mulig for løbende at tilpasse programmet til aktuelle emner. Et andet centralt element i en coach camp er, at det er non-profit. Deltagerne dækker omkostningerne, mod at de bidrager aktivt til skabelse af indholdet.

Hvem deltager typisk på en ACC?

Per: Der er som regel en overvægt af erfarne folk med interesse for Agile, men i de senere år er der også kommet en hel del nye deltagere til. Fælles for dem alle er, at de er passioneret omkring det agile og ønsker at udvikle sig inden for området. Det gør også, at alle kan være med. Er man helt ny, så er de ”gamle” gode til at hjælpe en i gang.

Kan du huske, hvordan det hele startede?

Per: Det startede med, at vi havde hørt om konceptet fra nogle af vores udenlandske, agile venner, og vi syntes, det lød vildt fedt. Vi samlede derfor en håndfuld, coaches og planlagde stort set den første coach camp på en eftermiddag. Vi havde fra start store ambitioner om, at det ikke kun skulle være en dansk konference, og en placering nær lufthavnen var derfor ideel. Det skulle samtidig være intimt og hyggeligt. Ambitionen var 30-50 deltagere, og vi ville gerne finde et sted, hvor vi kunne være os selv. Valget faldt på Dragør Badehotel, og der har vi holdt samtlige camps, siden.

Hvordan har ACC udviklet sig?

Per: I starten var det kun for ”nørderne”. Mange var usikre på konceptet, og det krævede nok et vist mod at melde sig til en to dages konference uden program. Siden er unconference formatet blevet mere kendt, og det har lokket flere nye til at deltage. Det skal formentlig også tilskrives, at Agile har opnået en større udbredelse siden starten, og mange er interesseret i at lære mere. Derfor har vi også tilføjet et par key notes, selvom det egentlig strider mod unconference konceptet. Mange af de nye er glade for muligheden for lige at lande og bare lytte, inden de selv skal deltage aktivt i værdiskabelsen.

Den stigende interesse for Agile afspejler sig også i de emner, vi diskuterer. I starten handlede det meget om agile i enkelte teams, og ledelsen skulle helst bare holde sig væk. I dag er Agile blevet mere udbredt, og mange kommer med erfaringer fra store implementeringer, hvor Agile ikke kun bliver brugt i enkelte teams, men også op tværs af teams og i andre organisatoriske enheder. Et skalleringsrammeværk, som f.eks. SAFe (Scaled Agile Framework), blev slet ikke nævnt på den første camp, men blev drøftet indgående på den seneste udgave.

Hvad er det nye, man taler om på ACC?

Per: Udover skalering, som nævnt ovenfor, så må det være ledelse og personlig udvikling. Der er kommet en øget bevidst om, at det faktisk er svært at indføre Agile og kræver fokus på ikke kun de tekniske, men også de personlige kompetencer.

Hvad får man ud af deltage?

Per: Man får enormt meget viden med hjem. Hvis ikke, så er det i hvert fald ens egen skyld. Den intime atmosfære giver rig mulighed for at drøfte lige det du interesser dig for og desuden gode muligheder for at udbygge dit agile netværk. Coach camp har også vist sig som en ”sikker” måde at prøve sit talent som oplægsholder af. Mange af dem, der i dag taler på de lidt større konferencer, startede med at pitche et indlæg på en Agile coach camp.

Hvordan ser fremtiden for ACC ud?

Per: Selve coach camp formatet har spredt sig til en række land, herunder Rumænien, Polen og Australien. Derudover er der også en lang række andre konferencer, som i stigende grad afholdes efter un-conference formatet. Jeg skal f.eks. selv til ALE (Agile Lean Europe 2017) i Prag, som primært er en un-conference, men også tillader enkelte traditionelle sessioner. ALE arrangør desuden egentlige workshops og kurser i dagene før og efter, hvilket også er en ny trend. Selv skal jeg holde en workshop om grafik facilitering i et agilt perspektiv, hvilket jeg glæder mig rigtig meget til.

Hvad er din næste ACC, og hvad er dine forventninger?

Per: Min næste coach, camp er Tyskland i juni. Den har jeg store forventninger til, da jeg ved, at en del af de erfarne coaches, dukker op. Desuden er det altid sjovt at deltage i udenlandske camps. Selvom vi alle beskæftiger os med Agile, så er der alligevel kulturelle forskelle, som kommer til udtryk i diskussionerne. Det understreger vel også bare, at Agile ikke er en one-size-fits-all metode, hvilket er med til at gøre det både spændende og komplekst.

Tyskland er i øvrigt rigtig populær og har været udsolgt et stykke tid, men de har en venteliste, og man kan være heldig at komme med. En anden mulighed er ACC Barcelona i oktober (http://accbcn.eu). Den bliver afholdt på stranden og skulle være helt fantastisk. Jeg har endnu ikke selv haft muligheden for at deltage, men den står på to-do listen, måske allerede i år. Her skal man dog også være lidt hurtig, når registreringen åbner. Sidste år blev den udsolgt på under 24 timer.

Hvad gør man, hvis man er blevet nysgerrig? 

Per: Man springer ud i det og tilmelder sig en coach camp. Så vidt jeg ved, er der ingen, der er døde af det endnu. Næste gang vi afholder den danske, er i maj 2018, men kan man ikke vente så længe, så kan jeg anbefale Tyskland eller Barcelona. Man er selvfølgelig også meget velkommen til at kontakte mig på per@ugilic.dk, tlf. 40 308 307 eller via kommentarfeltet her på bloggen, hvis man har spørgsmål.

Leave A Comment