Indlæser Kurser

« Alle Kurser

Facilitering i praksis

30. november 2020 @ 09:00 1. december 2020 @ 16:30

Vil du være med til at skabe en mere sammenhængende og fokuseret mødestil i din virksomhed, hvor ingen er i tvivl om formålet og forventet outcome af dine workshops, møder, events mm. Så skal du melde dig til Ugilics faciliteringskursus, hvor vi går i dybden med forberedelsen bag en effektiv og målrettet facilitering, og hvor du på to dage bliver du ført igennem forskellige teknikker og værktøjer, der klæder dig på til at kunne stå som professionel facilitator fra dag et.

Billetter

Nedenstående antal inkluderer billetter til denne begivenhed allerede i din indkøbsvogn. Hvis du klikker på “Hent billetter”, kan du redigere eksisterende deltageroplysninger samt ændre billetantal.
Facilitering i praksis
10,900.00 DKK ekskl. moms.

Facilitering i praksis – Indhold

Styrk dine evner som facilitator
Brug facilitering til at skabe bedre resultater, og du vil opleve at dine møder og workshops får mere fokus, gennemslagskraft og dialog – til både din, deltagernes og virksomhedens fordel. Ved at gøre brug af simple, men effektive redskaber kan du som facilitator guide deltagerne igennem møder og workshop, og opnå beslutninger i fællesskab.


Kurset tager udgangspunkt i facilitering af workshops og indeholder bl.a. elementer som facilitatorens rolle, opbygning og forberedelse af en workshop, faciliteringsprincipper, gruppedynamik samt konkrete workshopteknikker. Efter kurset vil deltagerne kunne planlægge og strukturere møder og workshops, sætte og nå mål, samt sikre engagement og opbakning til alle beslutninger.

Kurset vil bl.a. give dig følgende udbytte:
– Indsigt i hvordan en god facilitering bygges op: Hvordan forbereder du dig, teknikker til selve faciliteringen samt din rolle efter en workshop
– Forståelse for et praktisk procesdesign, som er det fundamentale bag en facilitering
– Du lærer at styre en workshop efter dets form og formål
– Forståelse for din egen rolle som facilitator og hvordan du skal ‘bruge gulvet’
– Du lærer at bruge og aktivere dine deltagere til at skrue op og ned for energien, og hvorfor dette er vigtigt
– Indsigt i metodeforståelse, præsentationsteknikker, interventionsteknikker, kommunikationsstile og motivation
– Indsigt i forandringsniveauer og metoder til involvering
– En masse praktisk erfaring gennem kursets forskellige procesøvelser og faciliteringsteknikker som deltagerne prøver af på kurset
– Straks efter kurset er du således i stand til at forbedre dine egne møder og workshops og tage de praktiske værktøjer i brug


Program

Dag 1: Grundlæggende facilitering, procesdesign og øvelser
– Hvad er facilitering?
– Design af en faciliteringsproces ud fra formål, leverancer/beslutninger og succeskriterier
– Lær det i praksis: Case-øvelser med forberedelse, udførelse og feedback
– Introduktion til design-stjernen
– Facilitering af forskellige personlighedstyper
– Miljøets og omgivelsernes påvirkning på faciliteringen
– Faciliteringsprincipper og -teknikker

Dag 2: Facilitatorens rolle, svære situationer og case-øvelse
– De seks grundlæggende kernekompetencer hos en facilitator
– De seks grundprincipper i facilitering: Fokus – involver – skab momentum – håndter uenighed – træf beslutninger – dokumentér
– Gruppedynamik, SCARF-modellen og håndtering af de tre typer af modstand mod forandring
– Masser af praktiske case-øvelser med brug af de indlærte teorier og teknikker


Målgruppe

Kurset henvender sig til dig, der arbejder, eller vil arbejde med facilitering af møder, workshops og træningssessioner. Det er relevant for dig, som har en interesse i at få etableret en værktøjskasse, der hjælper med at skabe resultater og ejerskab gennem involvering og engagement. Kurset er både for dig, der allerede har erfaring som facilitator men ønsker at blive endnu bedre, og for dig, der vil udvikle dig fra mødeleder eller ordstyrer til facilitator.


Forudsætninger

For at få mest ud af deltagelsen på kurset, anbefales det at kursister arbejder med en case, der enten har fundet sted, eller som skal bruges efter endt kursus. På den måde vil samtlige teknikker og værktøjer blive knyttet op på en reel case, der kan anvendes fra dag et efter endt kursus. Casen kan både være korte møder, længere workshops eller en træningssession eller sågar en 1:1.


Underviser

Med en stor interesse for produktudvikling, innovation og digitale produkter, hjælper Rikke mennesker og teams med at samarbejde effektivt på tværs af organisatoriske niveauer og kompetenceområder.

Mobil: 27 63 07 30
Mail: rikke@ugilic.dk