Talent vs. markedsføring

Nedenstående er inspireret af nogle tanker jeg fik, mens jeg zappede rundt mellem radiokanalerne på vej til arbejde. Jeg zappede forbi en af de stationer, jeg ikke hører ret tit, og lige der spillede de Stevie Wonder med Superstition. Jeg kom til at tænke på, at indenfor musikverdenen så overskygger talent næsten altid forskellig smag og markedsføring. I hvert fald hvis vi kigger på, hvad der holder over flere år eller årtier. Nogle af de samme tanker kan man gøre sig omkring at lave forandringer i en organisation.

I musikverdenen er jeg personligt mest til rock, men lytter til meget forskelligt. En fællesnævner for rigtigt meget af det jeg lytter til, er, at det er folk der har talent, og kan noget med deres musik; så er genren faktisk underordnet. Der er masser af musik, der er resultatet af en kunstner med et image, nogle ok sangskrivere i baggrunden og så en massiv markedsføringsmaskine. Disse opnår stor succes i en kortere periode, mens dem med ægte talent måske er længere om at slå igennem, men de bliver ofte også hængende længere.

På samme med måde er det, når vi skal forandre kulturen i en organisation. Med metoder og nye måder at arbejde på kan vi forandre meget, men hvis ikke det rigtige mind-set og ønske er tilstede, er der en overhængende fare for, at det ikke hænger fast. Vi har altså lavet god markedsføring, og får succes i kortere tid, men formår ikke at holde fast og virkelig ændre kulturen.

Derfor er det så vigtigt, når vi ønsker at forandre en organisation, at der er kulturbærere både balndt medarbejderne og i ledelsen, som har mindsettet på plads, og som virkelig ønsker at skabe en ny kultur. Kulturen er organisationernes svar på talent. Eller som Peter Drucker krediteres for at have sagt: “Culture eats strategy for breakfast”.

Kultur opstår ikke af sig selv, og ligesom talent skal den understøttes og hjælpes til, at blive alt hvad den kan blive. Som ledelse er det derfor vigtigt, at have fokus på at fremhæve positive kulturelementer og slå ned på sub-kulturer der er skadelige overfor den ønskede kultur.

Hvordan understøtter kulturen i jeres organisationen muligheden for at være agile, og hvordan arbejder I med at få den til at gøre det?

Agile Coach, underviser og nørd. Jeg skriver om mange forskellige aspekter af det agile univers, ofte med små eksempler, referencer og skæve vinkler.

Skriv en kommentar